۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۰۵۱۸۷

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای مواجه با چالش‌های پیش رو، نیاز به بازنگری و اصلاح سیاست‌های بازار کار و نظام‌های آموزشی داریم.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:
 
احتمال رشد شاخص بورس تا کانال ٣٠٠ هزار واحد
 
مجتبی معتمدنیا، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که اگر قیمت دلار به ١٥ هزار تومان برسد، رشد شاخص بورس تا پایان سال ۹۸ به بیش از ۳۰۰ هزار واحد بعید نیست.
 
معتمدنیا به جهش قیمت ارز از کانال ۳ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان اشاره و اظهار کرد: به طور طبیعی با توجه به چنین اتفاقی باید ارزش بازار را متناسب با رشد قیمت دلار در نظر بگیریم؛ بدین معنا که بورس باید همسو با افزایش قیمت دلار روند صعودی را در پیش گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رشد بازار سرمایه نسبت به بازار پولی و کالایی بسیار عقب است، افزود: اکنون اقبال در بازار سهام نسبت به بازار ارز و طلا و سکه بیشتر شده است، با توجه به ارتباط مستقیم قیمت طلا و سکه با دلار، رشد طلا متاثر از افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت ارز بوده در حالی که قیمت سهام در بازار سرمایه چنین رشدی را تجربه نکرده است.

این کارشناس بازار سرمایه به افزایش چندین برابری قیمت خودرو، مسکن، طلا و ارز اشاره و تاکید کرد: سرمایه گذاری در حوزه بازار سرمایه برای سرمایه گذاران به دلیل عدم رشد به میزان دیگر بازار‌های موازی جذاب شده است.

معتمدنیا معتقد است که سرمایه گذاری در بورس بدلیل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی قابل مقایسه با دیگر بازار‌ها نیست و می‌تواند مورد توجه بیشتر دولت قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه بورس همچنان جا برای رشد دارد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد فعالان بازار که براساس مقاومت شاخص اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند جز اینکه از بازدهی بازار جا بمانند خروجی دیگری برایشان ایجاد نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه به صنایعی که تا پایان سال مورد توجه سهامداران قرار می‌گیرند اشاره و بیان کرد: کلیه شرکت‌هایی که مواد اولیه را از داخل تامین می‌کنند و محصول خود را در داخل کشور به فروش می‌رسانند به طور حتم با اقبال همراه خواهند شد.

وی به افزایش ارزش معاملات صنعت خودرو طی چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: خودرویی‌ها به دلیل شایعات تجدید ارزیابی با رشد همراه شدند همانگونه که روند معاملات سیمانی‌ها هم همسو با صنعت خودرو بدلیل محاسبه ارزش جایگزینی با چنین رشدی مواجه شده است.

معتمد نیا به وضعیت گروه بانکی‌ها در بورس تاکید کرد و گفت: سهام گروه بانکی‌ها اکنون در قیمت مناسبی قرار دارند و دلیل عدم رشد در این گروه را می‌توان به ابهامات موجود در روند فعالیت آن‌ها ربط داد و تاکنون هیچ تحلیل درستی از مجموعه بانکی و روند سودسازی آن از سوی تحلیلگران ارائه نشده است.

به گفته وی، به طور طبیعی کلیه گروه‌ها به دلیل ایجاد جذابیت در مارکت دلاری شرکت‌ها از این رشد بازار منتفع خواهند شد.

وی در پایان با اشاره به تاثیر شایعات مطرح شده در روز چهارشنبه مبنی بر افزایش قیمت بنزین و نیز سهمیه بندی آن گفت: مجلس اعلام کرد که ما مانع چنین اتفاقی خواهیم شد، اما شایعه افزایش نرخ بنزین باعث افزایش حدود ٤٠٠ تومانی قیمت دلار در بازار روز چهارشنبه و تاثیرپذیری از این خبر شد.
_____________________________

نرخ سکه و طلا + جدول
 
در جریان معاملات بازار آزاد تهران، امروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۵ میلیون و ۵۱ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۸۰۴ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۱۳ هزار تومان و سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ۱.۲۷۰ دلار و ۸۲ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۵۰ هزار تومان است.
 
مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

_____________________________

بانک مرکزی جزییات تغییر قیمت رسمی ارز اعلام کرد
 
بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۶ ارز مانند پوند نسبت به روز چهارشنبه افزایش و قیمت ۲۳ واحد پولی از جمله یورو کاهش و نرخ دلار و ۱۸ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز «پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد.

همچنین روز جاری هر پوند انگلیس با ۵۳ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۵۴ هزار و ۸۳۲ ریال و هر یورو نیز با ۴۷ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۷۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۱ هزار و ۲۸۲ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۴۱۰ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۴۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۰۵ ریال، روپیه هند ۶۰۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۷ هزار و ۹۸۳ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۹ هزار و ۶۴۴ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۶۵۱ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۵۴ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال و دلار کانادا ۳۱ هزار و ۲۵۲ ریال قیمت خورد.

از سویی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۲۷ هزار و ۸۷۸ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار ۹۱۲ ریال، لیر ترکیه ۷ هزار و ۳۴ ریال، روبل روسیه ۶۴۹ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۱۹ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۵۰۹ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۸۷۰ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۷۱۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۳۸۴ ریال، کیات میانمار ۲۸ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۷ هزار و ۵۶۸ ریال تعیین شد.

افزون بر این، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۱۵ ریال، دینار لیبی ۳۰ هزار و ۴۹ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۲۳۷ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۱ هزار ۴۷۳ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۵۴ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۶ هزار و ۷۷ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۱ هزار و ۷۰ ریال، لاری گرجستان ۱۵ هزار و ۵۲۸ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۴۸ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۲ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۹ هزار و ۸۸۸ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۵۸ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۵۳ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۴۵۰ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و یک ریال ارزش‌گذاری شد.
_____________________________

«دیوار»، «شیپور» و «باما» آگهی‌های خودروی دارای قیمت را حذف کردند
 
سایت‌های خرید و فروش دیوار و شیپور تمامی آگاهی‌های خودروی دارای قیمت را حذف کردند. اکنون در این بستر‌های خرید و فروش اینترنتی فقط آگهی‌های خودرو بدون قیمت مشخص و دارای قیمت توافقی نمایش داده می‌شوند.

اخیرا در پی نوسان شدید قیمت‌ها در بازار قیمت خودرو، بار دیگر توجه‌ها به بازی‌های قیمتی در حوزه‌های خودرو و مسکن در سایت‌های خرید و فروش جلب شد. برخی می‌گویند دلالان برای سود بیشتر قیمت‌های بی منطق و کاذب در این بستر‌ها ارایه می‌دهند و بازار را ملتهب می‌کنند.

سایت دیوار شناخته شده‌ترین سایت خرید و فروش است و از این رو همواره انتقاد بیشتری به سمت این بازار وارد می‌شود. اکنون این سایت تمامی آگهی‌های خودروی دارای قیمت را حذف کرده است.

سایت شیپور به عنوان یکی دیگر از فعالان بازار خرید و فروش اینترنتی نیز از این رویه پیگیری کرده و اکنون دیگر آگهی خودروی با قیمت ندارد.

سایت باما که اگرچه در اندازه بازار با بزرگترین کسب وکار این بازار قابل رقابت نیست، اما در حوزه خودرو از دیوار تخصصی‌تر فعالیت می‌کند و از این رو در این حوزه مشخص شناخته شده است. اگرچه این سایت دیرتر از سایرین وارد عمل شد، اما از دو ساعت پیش آگهی‌های خودرو‌های دارای قیمت در این بستر نیز حذف شد.
 
مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
_____________________________

وزیر تعاون: سیاست‌های بازار کار باید اصلاح شود
 
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز (پنج شنبه) در همایش ملی کار با اخطار نسبت به آینده کار در جهان گفت: بسیاری از مشاغل امروز در آینده با ورود فناوری‌ها به صورت اتوماتیک انجام خواهند شد که پیامد‌های بسیاری به ویژه برای جوانان به همراه دارد.

به گفته وی، تنها در صورتی قادر به مدیریت موفق این شرایط خواهیم بود که منافع مردم را در خط مقدم خواسته‌ها قرار دهیم.

وزیر کار معتقد است برای مواجه با چالش‌های پیش رو، نیاز به بازنگری و اصلاح سیاست‌های بازار کار، نظام‌های آموزشی و بستر‌های قانونی حاکم بر بازار کار داریم.

شریعتمداری ادامه داد: وقتی مشاغل در یک بخش کاهش و در بخش دیگر افزایش می‌یابد، افراد نمی‌توانند به سرعت از یک بخش به بخش دیگر منتقل شوند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد مهارت و توانمند کردن مردم ادامه داد: آموزش می‌تواند به مردم کمک کند تا خود را با تغییرات بوجود آمده منطبق کنند.

شریعتمداری معتقد است چالش اشتغال پایدار در آینده‌ای نه چندان دور به ویژه برای زنان و جوانان پیچیده خواهد شد.

وی اظهار کرد: با افزایش اتوماسیون و رباتیک شدن امور، بسیاری از مشاغل در معرض خطر نابودی است، البته که فرصت‌های جدیدی هم در این زمینه بوجود می‌آید.

وی درباره تبعات این وضعیت عنوان کرد: تقاضا برای کارگران با مهارت بالا افزایش می‌یابد و کارگران با مهارت پایین ممکن است فرصت‌های شغلی خود را از دست بدهند.

وزیر کار راهکار حل این چالش را برنامه‌ریزی برای تربیت نیروی کار جامع و رقابتی عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی می‌تواند برای ایجاد آموزش لازم نیرو‌های کار اقدام کند.

شریعتمدای با بیان اینکه سالانه میلیون‌ها نفر وارد دنیا کار می‌شوند، افزود: بسیاری از این افراد مهارت مورد نیاز شامل مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم مثل کار تیمی را ندارند.

وی در پایان اظهار کرد: به نظر می‌رسد نهضت مهارت آموزی نیازمند ایجاد اکوسیستم جامع مهارت و کارآفرینی در کشور است که از طریق همکاری نزدیک میان ذی نفعان بخش خصوصی، عمومی و جامعه مدنی ایجاد می‌شود.
_____________________________

جهانی‌سازی در وضعیت رو به رشدی قرار ندارد
 
دیود روچه، رئیس و استراتژیست ارشد شرکت ایندیپندنت استراتژی لندن، می‌گوید: نقطه اوج جهانی‌سازی سپری شده است و در واقع روند معکوس آن از ۷ سال پیش، با اقدامات محافظه‌کارانه اقتصاد‌های مهم، آغاز شده است.

روچه می‌گوید: حتی بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی چین ناشی از پیگیری اهداف داخلی خواهد بود.

او گفت: جهانی‌سازی در وضعیت رو به رشدی قرار ندارد و قرار هم نیست توافق تجاری آمریکا و چین دوباره موتور آن را روشن کند. این روند پیش از این‌ها آسیب دیده بود.

او ادامه داد: هیچ راهی وجود ندارد که در آینده اقتصاد چین با استفاده از تجارت بین‌المللی رشد کند، بلکه بیشتر رشد این کشور داخلی خواهد بود.

به گفته این استراتژیست، چین تنها کشوری نیست که توجه خود را به داخل معطوف کرده است. کشور‌هایی مانند ایتالیا، سال‌های سال دولت‌هایی پوپولیستی داشته‌اند که اهداف کوتاه‌مدت داخلی را به اهداف جهانی‌سازی و پیوستگی با مناطق دیگر دنیا، ترجیح داده‌اند.

او گفت: از سال‌ها قبل اقدامات محافظه‌کارانه اقتصادی آغاز شده است. علت این امر ایتالیایی‌هایی بودند که به علت عملکرد بد بازار کار و نبود دولتی کاملاً مستقل، شغل خود را از دست می‌دادند.

روچه توضیح می‌دهد:، اما پوپولیسم پاسخ‌هایی ساده را می‌طلبد. این دیدگاه مهاجرت و نژاد را مقصر می‌داند و به دنبال این است که بگوید فرد دیگری مشاغل را دزدیده است. مثل اینکه بگوییم مشاغل آمریکا در حال حذف شدن هستند و مقصر این امر هم پیشرفت تکنولوژی می‌باشد.

در نهایت این استراتژیست می‌گوید: پاسخی که به همه این موارد باید داد، افزایش ارتباطات بین‌المللی است، نه کاهش آن. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات